"Діти повинні жити у світі краси, гри, казки, музики, малюнку, фантазії, творчості."

     В. Сухомлинський

 


СТРУКТУРА МУЗИЧНО-ДИДАКТИЧНИХ ІГОР

            Існують різні кваліфікації ігор. Наприклад, Н.А. Ветлугина розділяє ігри для розвитку музичних здібностей на настільні, рухливі і хороводи. Іноді музично-дидактичні ігри розподіляються на підставі виду музичної діяльності, який освоюється з їх допомогою. Так Л.Н. Комісарова виділяє три групи музично-дидактичних ігор для розвитку музичного сприйняття. Для розрізнення характеру музики, елементів зображальності і засобів музичної виразності.

        Оскільки одним з основних завдань музичного виховання дітей є розвиток музичних здібностей, можна кваліфікувати ігри саме на цій підставі - їх можливостям в розвитку кожної з трьох основних музичних здібностей: відчуття ладу, музично-слухових уявлень і відчуття ритму.

          Музично-дидактичні ігри для розвитку відчуття ладу сприяють пізнаванню знайомих мелодій, визначенню характеру музики, зміни побудови в окремих частинах твору, розрізненню жанру. Тут можуть застосовуватися всі види музично-дидактичних ігор. Це і настільні ігри типу лото, де діти закріплюють відповідний малюнок мелодії, використовуються рухливі ігри, сюжетні і не сюжетні, в яких діти узгоджують рухи персонажів з характером музики, зміною жанрів.

       Музично-дидактичні ігри для розвитку музично-слухових уявлень пов'язаних з розрізненням і відтворенням звуковисотного руху. Дітям подобаються ігри, що включають відтворення мелодії голосом або на музичному інструменті. Для активізації музично-слухових уявлень застосовуються музично-дидактичні настільні і хороводи ігри.

      Розвиток відчуття ритму, здатності активно переживати музику, відчувати емоційну виразність музичного ритму і точно його відтворювати - передбачає використання музично-дидактичних ігор пов'язаних з відтворенням ритмічного малюнка мелодії на музичних інструментах і передачею зміни характеру музики за допомогою рухів. Застосовуються всі види ігор для передачі ритму і характеру музики в рухах.

    Таким чином, музично-дидактичні ігри об'єднують в собі різне поєднання методів музичного виховання. Образна, ігрова форма, застосування різноманітних вправ дозволяють підтримувати у дітей інтерес до діяльності, здійснювати її успішніше.

 

 

ПРИКЛАДИ МУЗИЧНО – ДИДАКТИЧНИХ ІГОР

“Що звучить?” або “На чому граю?”

 Хід гри. Дітям пропонується впізнати на слух звучання того чи іншого інструмента.

 І варіант. Діти просто називають інструмент, на якому звучала мелодія.

 ІІ варіант. Дітям роздають декілька карточок (3-4). Вони визначають звучання інструмента і закривають фішкою другу половину карточки.

 Матеріали: карточки (по кількості граючих), на одній стороні зображені музичні інструменти, друга половина порожня: фішки і дитячі музичні інструменти.

 

“Подумай і відгадай”

 Хід гри. Дітям роздають по одній картинці. На фортепіано звучить мелодія: “Зайчики” Ю.Рожавської, “Ведмідь” В.Ребікова, “Горобчики” М.Красєва. Діти визначають мелодію і піднімають відповідну карточку.

 Матеріал: карточки (по кількості граючих), на них зображені зайчик, ведмідь, пташка.

 “Музичний м’яч”

 Хід гри: Діти стоять колом. Під музику передають м’яч. Ведучий або говорить або краще співає:

 Ти котись, веселий м’ячик,

 Швидко, швидко по рядах.

 Заспіває той, у кого

 М’ячик спиниться в руках

 (Можна співати на укр. нар. мелодію “Я Лисичка, я сестричка”)

 У кого зупинився м’яч, той співає будь-яку пісню, вивчену на заняттях, а потім стає ведучим.

 Матеріал: М’яч.

 “На оркестр”

Хід гри: З посилки (уявної) дістаються музичні інструменти. Діти обирають хто якийхоче інструмент, після чого грають на них як їм хочеться.

 Після цього пропонується послухати справжній оркестр.

 Матеріал. Дитячі музичні іграшки, інструменти.

 “Високі і низькі”

 Хід гри. Під час марширування по колу уважно слухають музику. Коли звучать низькі звуки – діти присідають, а коли високі – марширують з піднятими вгору руками, а якщо в середньому регістрі, марширують, руки на поясі.

 “Сонце – Хмара”

 

 Хід гри. Мажор – це світло, сонце. Мінор – темрява, хмара. З однієї сторони причеплена хмара, з другої сонце. Якщо звучить музика мінорного характеру діти стають під хмарку, якщо мажорного – під сонце.